Saturday, January 9, 2010

Panduan Pemblog

Perniagaan Internet Menjana Pendapatan

Feedbackform

Maklumbalas pembaca!




Subject: *
Name: *
E-mail Address: *
Mailing Address:
City:
State:
Zip Code:
Phone:
Message:
* RequiredCreate Email Forms

Wednesday, January 6, 2010

BAGAIMANA MENJEMPUT RAKAN MENJADI AHLI TAGGED?

Semasa pendaftaran "join" Tagged, anda diberi pilihan untuk menjemput rakan anda melalui "email address book" dari Live/Hotmail, Yahoo, Gmail atau AOL. Selepas proses memasukkan email dan "password" email anda, senarai rakan-rakan anda akan keluar melalui "window" kecil dan anda perlu menekan butang "invite". Selepas anda diperlukan menekan butang "Next" untuk proses seterusnya.

Ini contoh ayat yang keluar dalam proses menjemput rakan menyertai Tagged.

More Information

"By clicking "Send Invites," you give Tagged permission to send email invites and courtesy email reminders from you to the selected contacts. Email invites will include your name and email address in the From: line and your name and photo in the body. Tagged may send courtesy email reminders to any of your invited contacts until you cancel your Tagged account, you cancel the particular invite, or the particular contact blocks emails from Tagged. These courtesy email reminders may include your name, email address, and photo. Click here to view a sample email invite and reminder.Click here if you'd like to remove all your contacts and cancel all your pending invites".

Anda juga boleh mewujudkan kumpulan atau "group". Bagaimana caranya menguruskan "group":
* Permulaannya anda tekan butang group
* Anda menekan butang Group page dan klik pada Manage Group di link atas sudut kanan.
* Di atas muka surat Manage Group anda akan lihat pelbagai links untuk menguruskan group dengan berkesan. Ini termasuklah tabs:
Group photo, Basic info, Manage Members, Join Requests, Reported Posts dan Blocked Users.

Tuesday, January 5, 2010

PROMOSI BLOG MELALUI TAGGED


tagged.com

Apabila anda melawat ke website ini tagged.com anda akan terbaca ayat ini
Tagged is a fun place for friends. Complete these to get the most out of Tagged!

SIAPA yang boleh “join” Tagged?

Tagged adalah terbuka kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia. Had umur yang dibenarkan ialah 13 tahun.
”Tagged is available to millions of people around the world! To join Tagged, you must be over 13 years old.”

Jika ada masalah anda boleh mengemukakan soalan DI SINI

Tagged adalah media yang menjadi penghubung sosial (interactive social experience)yang berasaskan penceritaan pengalaman-pengalaman orang-orang seperti anda. Ianya akan menjadi tempat yang akan dikunjungi pada setiap hari untuk menemui ”rakan-rakan baru” dan bercerita tentang pengalaman dan aktiviti-aktiviti yang akan dilakukan.

HELP
Muka depan websitenya(dashboard) mempunyai tag-tag berikut:
• Home
• Profile
• Friends
• Groups
• Messages
• Browse
• Search
• account
• help
• signout
• Get More Gold
• Photos
• Gifts
• Tags
• Luv
• Wink
• Chat
• Meet Me
• Pets
• Poker
• Mafia Wars
• Video
• Compare
• New Visitors
• New Suggestions
• Birthdays
• Games
• More


Contoh laman:
CONTOH

BAGAIMANA Tagged berfungsi?

* Anda perlu membuat pendaftaran sebelum anda dapat "log in".
* Masukkan "personal profile" berserta dengan gambar.
* Senaraikan perkara-perkara kegemaran (your likes and dislikes).
* Nyatakan muzik kegemaran "favorite music"
* Movies dan segala-segala yang berkaitan yang perlu dituliskan untuk paparan kepada lain yang ingin mengenali anda.


ANDA juga boleh menjemput rakan yang lain mendaftar di tagged.com atau orang lain yang dijemput menjadi rakan anda.

Bacaan tambahan:
Edwardkhoo.com

Monday, January 4, 2010

PELAWAT KEMBALI KE BLOG ANDA

9 TIPS MEMBUAT PELAWAT KEMBALI KE BLOG ANDA

1. Trafik -nadi sebuah blog atau laman web. Mampu menjana trafik ke blog, bermakna mampu menjana pendapatan.

2. Satu kaedah menjana trafik adalah melalui pelawat yang kembali semula ke blog anda.(pelawat setia)

ADA 9 TIPS MENJANA TRAFIK KE BLOG ANDA

1. Selalu mengemaskinikan kandungan blog.
* Masukkan artikal-artikal baru dan "hot"

* Blog yang tidak dikemaskini dianggap tidak aktif oleh"search-engine" dan tidak akan didatangi oleh pelawat.

* Pelawat yang mendatangi blog mahukan suatu "informasi" yang terkini dan menarik (interaktif blog).

2. Mengandungi gambar atau grafik yang menarik.
* dari segi psikologi "first-impression" adalah penting dan boleh dibangkitkan dengan gambar-gambar yang menarik.

3. Membangunkan blog yang unik dan "special".

* Blog yang dihasilkan sekurang-kurangnya mengadungi laporan percuma,e-book, promosi, program affiliate, video, MP3 dan sebagainya. Yang penting, jangan terlalu banyak sehingga masa "upload" terlalu lama menyebabkan pelawat bosan dan meninggalkan blog anda.

4. Guna aplikasi FeedBurner

*FeedBurner atau Feedblitz merupakan aplikasi yang mengumpulkan alamat-alamat e-mail pelawat blog. Oleh itu, ia boleh digunakan untuk membentuk "mailingt-list".

5. Letakkan link"Bookmark Artikel Ini".

6. Gunakan"link saranan"

* Gunakan laman sosial seperti Facebook, frienster, myspace, twitter dan lain-lain.

7. Kandungan blog selari dengan tema.

* Ini merupakan ciri atau aspek yang paling penting bagi menghidupkan blog yang dikunjungi pelawat. Sekiranya konten yang dikemukakan tidak selari dengan kehendak mereka, lazimnya mereka tidak akan kembali lagi.

8. Gunakan kata kunci (key words) yang sesuai
* Perlu adakan kajian "key words" untuk menentukan konten yang ditulis selaras dengan"key words".

9. Pastikan blog mempunyai standard jenama yang tersendiri.

* Penjenamaan adalah penting agar blog anda akan dikenali oleh pembaca. Jangan lupa meletakkan laman "Hubungi saya" di bahagian bawah muka surat, agar pembaca senang menghubungi anda.

Bacaan tambahan PerniagaanInternet

MERANCANG BLOG ATAU LAMAN WEB.

SEBELUM melakukan sesuatu, adalah penting merangka dan menyusun suatu pelan perancangan untuk membangunkan blog atau laman web. Selalu berlaku sesuatu yang tergesa-gesa dan tidak sabar untuk menghasilkan blog atau laman web.Perancangan adalah amat penting agar perasaan tidak sabar tidak mengganggu proses membangunkan blog atau laman web.

PERTAMA sekali hendaklah ditentukan KONSEP dan MATLAMAT blog atau laman web yang akan anda bina.Dalam hal ini, kenalpasti jenis, strukutur, idea,bahan kandungan, senarai rujukan dan sebagainya lagi.


APAKAH YANG DIKATAKAN KONSEP BLOG ATAU LAMAN WEB?

Merupakan tema keseluruhan dan bidang yang menjadi cakupan atau persoalan blog atau laman web:


1. Komersial yang mempromosikan produk dan perkhidmatan;

2. Kelab yang memberi maklumat tentang kelab - aktiviti, kalendar dan lain-lain.

3. Pertubuhan agama - membicarakan perkara-perkara pokok agama;
4. Inspirasi yang menawarkan artikal, motivasi, nasihat untuk pembangunan diri;
5. Sumber maklumat -informasi tentang budaya, adat, petua dan pelbagai lagi.

SELEPAS anda mengkalsifikasikan konsep blog atau laman web yang hendak dihasilkan, anda hendaklah memperincikan konsep itu menjadi lebih khusus atau minor. Sebagai contoh, anda ingin membina blog atau laman web yang mempromosikan bisnes perabut kayu.


Konsep utama (Core site concept):
* Memberi malumat kepada komuniti tempatan tentang promosi perkhidmatan memulih dan membaiki paerabut kayu.

Konsep khusus(initial list -minor):
Mencakupi perkara-perkara:
* Pemulihan, pembinaan dan penciptaan semula (re-creation) perabut kayu.
* Perabut kayu antik dan kontemporari.
* Kepingan atau bongkah kayu bermutu tinggi dari yang besar hingga kecil.
* "Solid woods" dan "veneers".
* "Lacquering".
* Ukiran kayu atau wood carving

PALING PENTING: REKAAN BLOG ATAU LAMAN WEB ADALAH UNTUK MENARIK RAMAI PEMBACA!

Apa pun jenis blog atau laman web yang dibangunkan adalah sebenarnya untuk menyediakan sebuah ruang komunikasi untuk penyebaran informasi atau maklumat yang penting kepada pembaca. Jadi, cari dan lakukan kajian serta penyelidikan untuk mendapatkan gambaran maklumat yang hendak disampaikan.